Knokke-Heist versterkt deze zomer haar aanpak tegen overlast op piekdagen met een nieuw en strenger hitte- en mobiliteitsplan. De extreme drukte tijdens het verlengde weekend van 1 mei maakte nog maar eens duidelijk dat deze maatregelen hoognodig zijn.
Het toeristisch beleid van Knokke-Heist focust op verblijfstoerisme, maar op drukke dagen stromen ook duizenden dagjestoeristen toe. Ze zijn welkom, maar de gemeente merkt dat die grote toestroom, zeker in het centrum, haar limieten heeft bereikt. Daarom wil men de bezoekers beter spreiden en hen ontmoedigen om op piekmomenten het centrum op te zoeken.
CENTRUM AFGESLOTEN TIJDENS EXTREME DRUKTE
De belangrijkste vernieuwing van het nieuwe actieplan is een zogeheten ontradingsperimeter die op piekmomenten wordt ingevoerd en het verkeer zal filteren. Tussen 12.30 en 17 uur zullen dan bepaalde toegangswegen richting het centrum gedeeltelijk afgesloten worden. Wie geen geldige reden heeft om er te zijn wordt omgeleid naar randparkings.
Aan het station van Knokke wordt verkeer onderschept en doorverwezen naar randparkings. Op de Elizabetlaan, ter hoogte van het Casino en het kruispunt met de Kustlaan, gebeurt hetzelfde. Enkel inwoners, lokale ondernemers, leveranciers, klanten, hulpdiensten en anderen met een geldige reden kunnen het centrum nog inrijden. Via grote digitale schermen zal het autoverkeer op voorhand ook al afgeleid worden naar de randparkings.
Zoals de voorbije jaren zet de gemeente op drukke dagen extra politie, veiligheidsdiensten en gemeentepersoneel in. Zij waken over de algemene veiligheid, maar treden ook op tegen zwerfvuil, foutparkeren en geluidsoverlast. De politie blijft ook zichtbaar aanwezig op de zeedijk, in het centrum en op drukke verkeersassen. Daarnaast wordt het cameranetwerk actief ingezet om bezoekersstromen te monitoren, en er wordt streng opgetreden tegen foutparkeerders.
“Het centrum wordt té vaak het slachtoffer van zijn eigen aantrekkingskracht,” zegt burgemeester Cathy Coudyser “We ontvangen bezoekers graag, maar die grote drukte mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid. Een zomerse topdag in Knokke-Heist lijkt soms op een festival als Tomorrowland. Niemand verwacht daar tot op de festivalweide te kunnen rijden en te parkeren. Bij ons is het festival zon, zee en strand en ook hier moet je dus een stukje wandelen. Met dit nieuwe plan willen we de druk beter spreiden en ontmoedigen dat iedereen tegelijk het centrum opzoekt.”
Iedereen welkom, maar respecteer de regels
Het vernieuwde actieplan wordt geactiveerd bij zomers weer en wanneer signalen wijzen op een grote toestroom van bezoekers uit binnen- en buitenland. Zowel het gemeentebestuur als de politie zijn dan extra paraat om overlast te vermijden. De politie zal streng en kordaat optreden tegen wie de regels niet naleeft of amok maakt.
Knokke-Heist blijft een gastvrije badplaats, maar van bezoekers wordt wel verwacht dat ze zich aan een aantal basisregels houden. Toon respect voor inwoners, handelaars en hulpdiensten, wees beleefd, en loop alleen met een bloot bovenlijf op het strand of de dijk – niet in de winkelstraten. Het gemeentebestuur vraagt om die eenvoudige regels na te leven, zodat iedereen kan genieten van een aangenaam en respectvol verblijf aan zee.
Voorbereiding en testfase eind mei
Het gemeentebestuur bereidt deze aanpak al enkele maanden voor. De eerste test van het vernieuwde plan is gepland voor eind mei, zodat het systeem tegen juni operationeel is. De cijfers van 1 mei tonen aan hoe dringend deze aanpak nodig is: toen telde de politie zo’n 40 000 voertuigen die naar Knokke-Heist kwamen. Dat zorgde, samen met evenementen zoals de Knokke Run en wegenwerken, voor een enorme druk op mobiliteit en veiligheid.
Korpschef Steve Desmet benadrukt:
“Onze politiemensen hebben die dag permanent bemiddeld, gehandhaafd en geverbaliseerd. Er werden zo’n 150 kleine politionele tussenkomsten uitgevoerd, maar met beperkte capaciteit moeten we keuzes maken om zoveel mogelijk impact te hebben. We geloven dat we samen met het gemeentebestuur en deze vernieuwde aanpak de leefbaarheid en veiligheid verder kunnen versterken.”
Duidelijke communicatie naar bevolking en bezoekers
Het gemeentebestuur hecht veel belang aan duidelijke communicatie. Wanneer het actieplan wordt geactiveerd, wordt dat minstens drie dagen op voorhand aangekondigd via de officiële gemeentekanalen zoals de nieuwsbrieven, sociale media en website. Inwoners en lokale ondernemers van de ontradingsperimeter krijgen de eerste keer ook een bewonersbrief. Digitale signalisatie en een uitgebreide gesponsorde social mediacampagne zorgen ervoor dat ook bezoekers onderweg naar Knokke-Heist correct geïnformeerd zijn over de maatregelen en gedragsregels. Er komt ook een websitepagina waar alle mensen alle info duidelijk kunnen raadplegen en er zal een centraal telefoonnummer beschikbaar zijn waar mensen terecht kunnen met al hun vragen.
Burgemeester Coudyser roept tot slot op tot samenwerking: “We begrijpen dat inwoners gefrustreerd raken door drukte en overlast. Daarom voorzien we kanalen om die bezorgdheden te melden. Maar we vragen ook respect. Op sociale media openlijk je ongenoegen uiten, schaadt het imago van Knokke-Heist als kwaliteitsvolle, gastvrije gemeente.”
Volgens haar moeten inwoners en beleid samen de balans bewaken. “We moeten de overlast absoluut aanpakken, maar Knokke-Heist is méér dan die paar overvolle zomerdagen. Laten we dat kwalitatieve imago samen blijven uitdragen.”