Op dinsdag 06 mei vond voor het tweede jaar op rij de Ondernemersmeeting plaats in Belgium Pier Blankenberge, een initiatief van het lokaal bestuur Blankenberge in nauwe samenwerking met Unizo Blankenberge, Horeca Vlaanderen afdeling Blankenberge, de lokale Middenstandsraad en LZB. Meer dan 175 lokale ondernemers zakten naar dit event af. Met een inspirerend programma, sterke sprekers en uitgebreide netwerkmogelijkheden werd het opnieuw een avond vol inzichten en ontmoetingen.

Burgemeester Björn Prasse onderstreepte bij de verwelkoming het belang van dit initiatief.
“Dit soort ontmoetingsmomenten biedt ondernemers de kans om kennis en ervaringen uit te wisselen, en tegelijk hun netwerk uit te bouwen. In een tijd van snelle veranderingen staan ook onze Blankenbergse ondernemers telkens weer voor nieuwe uitdagingen. Door samen ideeën en inzichten te delen, versterken ze elkaar. Als lokaal bestuur ondersteunen we die verbondenheid en samenwerking met overtuiging, daarnaast zetten we de eigen initiatieven die een ondernemingsvriendelijk klimaat moeten scheppen ook in de kijker.” 

Centraal tijdens deze ondernemersmeeting stonden volgende topics: het traject Impuls Zeedijk, de vernieuwde Blankenbergebon, Daks 2.0, digitale infozuilen voor handelaars en een stand van zaken over Klimaatbedrijf Blankenberge.

Blankenbergebon 

Vanaf midden mei 2025 kan je de vernieuwde cadeaubon aankopen bij de stad en gebruiken bij tal van deelnemende handels- en horecazaken in Blankenberge. Mensen geven zo een nuttig geschenk én steunen tegelijk de lokale economie. De Blankenbergebon is eenvoudig aan te kopen via de webshop of aan de onthaalbalie in het Infopunt Toerisme (Hoogstraat 2). Je kiest het bedrag – beschikbaar in coupures van 25 euro – en ontvangt na betaling een digitale bon per e-mail in pdf-formaat. Je hoeft het bedrag ook niet in één keer te spenderen. De waarde van de bon blijft behouden zolang er nog krediet op staat, en je kan ermee terecht bij heel wat verschillende handelaars. Zo geef je meer mensen lokaal een duwtje in de rug.

Schepen voor Digitalisering, Mitch De Geest: “Met deze Blankenbergebon willen we mensen aanmoedigen om lokaal te kopen. Het is een laagdrempelige manier om onze handelaars te ondersteunen en tegelijk een persoonlijk geschenk te geven. Elke bon die besteed wordt, is een investering in onze stad en in haar ondernemers.” 

Een overzicht van alle deelnemende handels- en horecazaken en alle info vind je viawww.blankenberge.be/cadeaubon 

Daks 2.0 

Blankenberge werkt samen met de Provincie West-Vlaanderen en zes andere West-Vlaamse steden aan DAKS 2.0 – Data in Kleine Steden, een project dat onze stad slimmer wil maken met behulp van data. Het project wordt financieel mee ondersteund door VLAIO en de Provincie West-Vlaanderen.

In dat kader lanceert het lokaal bestuur een bevraging bij ondernemers. Daarmee wil de stad inzicht krijgen in hoe bezoekers zich door Blankenberge verplaatsen, waar en wanneer het druk is, hoeveel er wordt uitgegeven, welke impact evenementen hebben en hoe goed handelaars erin slagen om passanten aan te trekken. Tegelijk peilt de bevraging ook naar de ervaringen, noden en ideeën van ondernemers rond het gebruik van data.

Burgemeester Björn Prasse: “Met DAKS 2.0 willen we als stad slimmer inspelen op wat er écht leeft. Door data te verzamelen én te koppelen aan de ervaringen als ondernemer, krijgen we waardevolle inzichten over al onze bezoekers, hun winkelgedrag en de impact van eigen evenementen. Zo kunnen we niet alleen beter beleid voeren, maar ook gerichter ondersteunen.” Handelaars kunnen de vragenlijst invullen via www.blankenberge.be/data-in-kleine-steden.

Digitale infozuilen

Daarnaast biedt het lokaal bestuur mede op vraag van enkele ondernemers nu ook aan om zelf een digitale infozuil aan te kopen. Zo’n zuil is een flexibele manier van communiceren, met sterke visuele impact en een professionele uitstraling, het vervangt ook deels de vele folders en affiches die worden opgehangen. 

Schepen van Digitalisering en Communicatie, Mitch De Geest: “Via zo’n digitale zuil kunnen we snel en flexibel content creëren, beheren, programmeren en publiceren. Hierdoor kunnen we onze stads- en evenementiële communicatie nog ruimer verspreiden. Statische of bewegende beelden komen niet alleen haarscherp in beeld, het is ook een krachtige manier om een boodschap over te brengen.”

Als er genoeg belangstelling is, kunnen ondernemers een zuil aankopen aan een scherpe prijs van 999 euro (excl. btw). Binnenkort lanceert het lokaal bestuur de oproep om concrete interesse te registreren, via de nieuwsbrief van Lokale Economie.

Impuls Zeedijk 

Impuls Zeedijk is een lopend project binnen het provinciale kustimpulsprogramma dat inzet op de opwaardering van zeedijken in de tien kustgemeenten van West-Vlaanderen. Voor Blankenberge betekent dit een belangrijke kans om de uitstraling en belevingskwaliteit van de zeedijk te versterken. Denk aan meer groenvoorziening, een aangename pleininrichting en een grotere uniformiteit in terrassen en veranda’s.

De Provincie West-Vlaanderen ondersteunt de stad hiervoor met een subsidie van € 50.000 om een lokaal gedragen visie- en actieplan op te maken. In samenwerking met Westtoer, KERNpunt, POM West-Vlaanderen en de provinciale planningsdiensten werkt Blankenberge intussen actief aan dat toekomstplan. De aanpak is ook heel participatief: via overlegmomenten met lokale stakeholders, handelaars en experten worden knelpunten en kansen in kaart gebracht. Schepen van Lokale Economie, Benny Herpoel: “De Zeedijk is voor Blankenberge een vitale ontmoetingsplek voor bewoners, bezoekers en handelaars. Met dit project willen we investeren in een aangename, uniforme en toekomstgerichte publieke ruimte die past bij de uitstraling van onze stad. Impuls Zeedijk is daarmee een duidelijk voorbeeld van hoe Blankenberge inzet op kwaliteitsvolle publieke ruimte en een sterke kustbeleving.”